Licence Creative Commons

Ach, ten přelom tisíciletí

21. 02. 2013
Jen pár nezajímavých, nostalgických povzdechů nad tím, jak se popkultura zvrátila ke ganxta primitivismu -- a úvaha nad tím, že se mainstream odvrátil od civilizované střední třídy k novodobým barbarům.

Mám rád přelom tisíciletí. Ačkoli pro mne tehdy všechno nebylo růžové, prostě to byla fajn doba, která -- přinejmenším pro mne -- byla plná naděje a optimismu. Mělo to i další klady -- snad je alespoň s trochou vtipu vystihuje lehkomyslná odpověď jednomu človíkovi na podivování se nad lidmi, kteří měli internet v době začátku facebooku:

Pche, v počátku facebooku? Já (a Atlantis a počítám že i Cizinec, Jean a řada dalších) jsme měli internet ještě v době, kdy se na něj připojovalo přes 48 kbps modem vydávající překrásné chrochtavé zvyky; v době, kdy ještě každému bylo jasné, že soukromí je něco cenného a jen trouba se inzeruje na internetu pod svým občanským jménem; v době, kdy byl výkřikem techniky Microsoft Flight Simulator 98 se svou možností stahovat stovky letadel a Flight Unlimited III všechny fascinovalo propracovanou ATC a počasím...
V době, kdy po celém světě vítězila svoboda, auta vypadala cool a ne jako postmoderní bloby, věci od Apple měli jen grafici a divní jablíčkáři a zelení magoři teprve začínali sbírat sílu.
V době, kdy žádného tvora mužského pohlaví ani nenapadlo si vyholovat podpaží nebo nosit ženské kalhoty, slečny se neoblékaly jako zahradní trpaslíci do úchylných, lesklých hadrů, černošští interpreti se usmívali a neřvali na všechny strany, že všechny vodkrouhnou, nebylo cool být gangsta, yeah a v rádiích se hrála hudba, nikoli hip hop.
Ach, ten konec 90. let a přelom tisíciletí..."

To všechno je samozřejmě staromilská nadsázka, ale pro mne to prostě tak je. Hlavně ta svoboda tehdy vypadala mnohem nadějněji a nikdo neměl ani potuchy, jak obrovské amplitudy a každodennosti nabyde zhoubný vliv EU, zhoubný vliv environmentalistů, zhoubný vliv "progresivních urban liberálů" a další té maoistické, marxistické a new-left chásky.
Devadesátá léta a přelom tisíciletí bylo totiž období naděje: lidé věřili, že po desetiletích studené války se budou mít dobře, věřili v technologii, vědeckotechnický pokrok, prostě mělo šťávu žít a mělo cenu žít. Jediný Doomsaying byl tehdy s Y2K, ale jinak lidi zdaleka nebyli tolik strašeni ze všech stran -- strašáci "globálního terorismu", "globálního oteplování" ani "ekonomické krize" byly tehdy marginální a vcelku ignorované.

Včera jsem po cestě z práce zaslechl známé tóny s kusy slov a zpětně si tak dohledal jednu popovou slaďárnu z roku 2000 - konkrétně All Saints: Pure shores. Ta hudba mne naladila na silnou vlnu nostalgie, tak jsem začal proklikávat i další popkulturní ikony té doby, včetně -- asi bych měl jako "správný chlap" klopit uši, ale z toho už jsem vyrostl -- Atomic kitten a dalších přeslazených popíků, co tehdy hráli v rádiích.

Když jsem si tedy pouštěl ty dekádu staré nahrávky a při přepínání mezi nimi nakoukl na doprovodné klipy, všiml jsem si zajímavé věci. V klipech vystupovala atmosféra velkoměsta: noční mrakodrapy (a'lá Matrix II), letištní haly, kultivované parky, kanceláře -- prostě typické prostředí a kultura střední třídy. A stejně tak byla střední třída normálně vzdělaných lidí cílová skupina tehdejšího pop-marketingu a texty těch mainstreamových slaďáren byly o romantických vztazích, bezstarostných jízdách normálními auty a podobně.

Když se dnes podíváte na podobný mainstream, ten kontrast je jako "nebe a dudy" (což je vlastně pitomá hláška, protože dudy mají skvělý zvuk): atmosféra a prostředí patří mezi spodinu společnosti -- do chudinských čtvrtí a ghett nebo naopak do zbohatlických vilek, postavených ve slohu "zámožný drogový dealer"; texty jsou o vraždění, násilí a negativnímu vymezování se proti všem, co "nejsou jako my" (hip-hop), patologických vztazích, kde se partneři mlátí, vraždí nebo alespoň zápasí a strkají se; když se někam jede auty, tak úchylně "vytuzenými" opět po vzoru drogových dealerů; a lidé se neschází ve vstřícné a usměvavé atmosféře uvolněně pařící párty, ale na hustokrotupřísných pouličních srazech tvrdých ganxtů, hoperů a dalších zamračených, drsných ksichtů a násilnických gest a postojů.

K tomu se přidaly dlouhodobé postřehy celé řady vzdělanějších lidí z mého okolí (osobních známých i internetových komentátorů) na téma upadajícího jazyka, degradace schopnosti chápat psaný text a vyjadřovat se a celkového společenského primitivismu -- a mně došlo, co se stalo.

Vyměnili jsme kulturu sofistikované střední třídy za kulturu barbarů.

Je už takovou módou -- a nikoli neopodstatněnou -- srovnávat naši společnost s úpadkem (a následně zánikem) Říma. Jediné, co chybí, jsou hordy barbarů, táhnoucích z mongolských stepí.
A až teď mi došlo, že my už barbary máme -- uvnitř, jako trojského koně. Je jimi ta kultura kriminálníků, nevzdělaných, násilnických primitivů z ulic.
Stejně, jako v upadajícím Římě jsou i naši barbaři tou agilní, živoucí a expandující kulturou, která má jasno ve vlastní identitě a neuhýbá, bojuje za své zájmy a představy, zatímco bývalá civilizovaná vrstva upadá, je ztracena v moři relativismu, rozplizlá ve své korektnosti a ztrátě myšlenek a hodnot a nedovede nabídnout smysluplné hodnoty a kulturu ani přistěhovalcům, ani svým vlastním dětem -- které se tak obrací též ke kultuře barbarů.
A stejně jako tehdy, i dnes tu máme nové, rostoucí náboženství, jehož představitelé míní barbary využít k tomu, aby se dostali k moci -- místo kdysi "jen čtvrtého biskupa" a po odražení barbarů prvního papeže jimi jsou představitelé Frankfurtské školy, kteří se od 60. let nijak netají touhou skrze "politicky korektní menšiny" ovládnout Západ.

Můžeme si za to sami -- ale přeci jen: zlatý přelom tisíciletí, kdy to vypadalo ta perspektivně, optimisticky a směr udávala kultura čistého města, inovace ve výrobě a nabídce trhu a kultura svobody a individualismu.




Vzkaz autoru

Na článek můžete reagovat použitím následujícího formuláře.
Váš komentář:

Váš e-mail (očekáváte-li reakci z mé strany):

Níže prosím opište dvě zdeformovaná slova z obrázku do rámečku pod nimi.
Jedná se o ochranu proti zasílání spamu, protože počítačoví roboti ona slova nedokáží rozluštit. Pokud je nedokážete rozluštit ani vy, kliknutím na ikonku reproduktoru se vám přehrají.