Licence Creative Commons

S.T.A.L.K.E.R.: SoC - návod

12. 12. 2010

Poznámka: tipy do CoP jsem přesunul na samostatnou stránku.

Po úvodní animaci se ocitnete u obchodníka v bunkru, který vám vysvětlí, že se za vše platí a tudíž mu za záchranu svého života dlužíte službičku.
Tou je nalezení jistého stalkera, který má nějaká data. Vylezte tedy z bunkru a vydejte se nejprve k domku napravo, který má dveře zabarikádované prkny (ta se dají rozbít nožem, klávesa "1/+"). V domku najděte díru do země, kterou vlezte do sklepa. V tom bude bedna, kterou nožem rozbijte a následně seberte z ní vypadlé plechovky paštiky (hra totiž "simuluje" i hlad, takže se musíte pravidelně dokrmovat, abyste nezeslábli). Nůž schovejte - S.T.A.L.K.E.R má kromě hladu i vypracovaný systém interakce postav které opravdu nejsou nadšeny, když na ně míříte jakoukoli zbraní a umí to dát najevo ("aružije zabral"). Stejná klávesa, která zbraň vytahuje/přepíná ji po druhém stisknutí i schová; alternativně můžete na stalkery "mířit" šrouby (klávesa "6/ž"), protože to jim nevadí. Až se vám povede schovat nůž a tím pádem přestanete ohrožovat a obtěžovat stalkery, vydejte se ke stalkerovi jménem Wolf (bude vidět na mapě jako mezicíl mise) který vám vysvětlí, že hlavní cíl vaší současné mise - tj. stalkera s informacemi - unesli bandité, načež vám nabídne účast na záchranné operaci. Kývněte a dostanete "Pistolet Makarova" - vaši první palnou zbraň - a něco málo střeliva. Vydejte se tedy po cestě nahoru z vesničky stalkerů a po asfaltce doleva (vpravo je vojenský checkpoint, kam opravdu nechcete - jste totiž, stejně jako všichni "civilisté", v Zóně ilegálně a armáda má sklony vám to dát najevo dost nevybíravým způsobem, zahrnujícím spoustu olova). Po cestě zaslechnete u maringotky volání o pomoc - na zemi leží jedna mrtvola (šedivá ikonka na mapě) a jeden těžce raněný stalker. Mrtvole seberte lékárničku (klávesa "F") a stejnou klávesou si promluvte i s těžce raněným stalkerem. Ten vás požádá o lékárničku, kterou jste právě nabyli - a jelikož nejste sobí hnusci (abych tak zacitoval Saturnina), lékárničku mu přirozeně věnujete, čímž mu zachráníte život a kromě zlepšení reputace si tak uděláte prvního přítele (barva osoby na minimapě se změní na zelenou). Stalker se odbelhá doléčit do základny a vy pokračujete dále k záchrannému týmu.
Když se s ním spojíte, můžete si vybrat, zda se pokusíte celou základnu banditů vybít sami (s nepřesnou pistolí, pár náboji, koženou bundou a nulovou balistickou ochranou), nebo se připojíte k nim. Pokud nejste Emo a nebaví vás umírání (nebo jste si nějakým ošklivým způsobem neobstarali lepší zbraň poněkud dříve, než s tím hra počítá), přirozeně zvolíte alternativu druhou a poprvé okusíte boj.
Stalker je hra poměrně dost realistická co do účinnosti střeliva i chování zbraní. Předem tedy zapomeňte, že byste pistolí ostřelovali nepřátele na desítky metrů - budete rádi, když se skrze mířidla (pravé tlačítko myši) trefíte na 15 metrů. Jakýkoli zásah vaší osoby pak nutně vyvolá krvácení, přičemž pokud nemáte obvazy, během pár desítek vteřin vesele vykrvácíte a končíte. Proto musíte taktizovat, a to velmi: běháte sprintem (klávesa "X") od krytu ke krytu, od stromu ke stromu a vykloníte se (klávesy "Q" a "E") pouze na rychlé zamíření, případně výstřel. Jsou prakticky dva možné postupy: buď doběhnout ke vrátnici, krýt se za její zdí, vykukovat dovnitř a přiběhnuvší bandity střelit do hlavy, nebo to vzít pravou stranou okolo plotu, vlézt dovnitř dírou a opět střílet bandity do hlavy. Vaše střelivo 9x18 Makarov totiž opravdu není etalonem balistického výkonu, takže sice dokáže zabít, ale pokud nemáte vysloveně štěstí, až po několika desítkách vteřin. Během kterých vás postřelený protivník bez problémů zlikviduje třeba brokovnicí.
Tedy stručně a jasně: za každou cenu se kryjete, postupujete opatrně a tak, abyste si udrželi situační přehled a nikdo vám nevpadl do zad, střílíte skrze mířidla na menší vzdálenost a míříte na hlavu či srdce. Pokud vás nepřítel nezaregistroval (např. ve tmě budovy), připlížíte se k němu ("ctrl"+"shift") za stálého míření na jeho hlavu na vzdálenost cca 5m (abyste měli jistotu zásahu) a až pak ho zlikvidujete (střelba z příliš velké vzdálenosti vás jen připraví o střelivo a upozorní na vás všechny bandity z širého okolí).
Nepříliš vábným, ale nutným aspektem Stalkera je obírání mrtvol. Sami máte věčně "hluboko do kapsy" hlavně co do střeliva a lékařských potřeb - takže je musíte sehnat u těch, kterým už k ničemu nebudou. Pokud jste tedy přibližně v bezpečí, sestřelené bandity klávesou "F" prošacujte a vezměte jim střelivo, lékárničky, obvazy a případně i zbraně (pistole PM se totiž dají prodat za cca. 50 rublů/kus, za což si poté nakoupíte střelivo). Jakmile se vám povede vyčistit oblast, osvobodíte stalkera a vezmete si od něj flashku s daty pro obchodníka.
Ještě k mrtvolám - šacujte všechny, protože i když si od nich nic nevezmete, narazíte u nich na zápisky o skrýších (stashes). Ty se vám poté objeví na mapě jako zelená kolečka a když je klávesou "F" otevřete, můžete v nich nalézt velmi užitečné věci - od lepších obleků/brnění přes tlumiče až po zbraně. Pokud nemáte stashes zviditelněné na PDA, sice existují a dají se otevřít, ale jsou prázdné (sic!). Do úkrytů si nicméně můžete schovávat zbraně a obecně vybavení i vy - nikdo je neukradne a zůstanou tam i při přechodech mezi mapami/levely. To se zvláště hodí vzhledem ke hmotnostnímu limitu - než se vydáte do boje, uložíte si přebytečnou "mrtvou váhu" někde bokem a po cestě zpět si ji opět vyzvednete.
Nyní dobrovolný tip - z tábora banditů můžete pokračovat po cestě na východ až do jeskyně. V té se nachází jednak ošklivý mutant čokla (Pseudo-dog) a druhak a to hlavně lepší a stylovější kožená bunda, o kterou mimochodem stojí jeden ze stalkerů v táboře. Můžete tam zajít a bundu si nechat, můžete tam zajít a prodat ji a nebo si můžete ušetřit boj se smečkou psů a divočáků a zranění od Pseudodoga (ošklivá bestie se na vás vrhne několikametrovým skokem a'lá "vlčák Pohraniční stráže ČSSR") a na bundu se vykašlat. Když jsem hrál SoC poprvé, zašel jsem pro ni; podruhé jsem se na ni vykašlal. Mimochodem, do tunelu, ve kterém se nachází budete stejně teleportováni na konci mise zahrnující bunkr v oblasti "Dark Valley", takže to můžete jen odložit.

Když se vrátíte k obchodníku a předáte mu flashku, budete zasvěceni do snahy obchodníků prorazit do nitra Zóny, čemuž ovšem brání nemilý fakt, že někdo (či něco) používá bývalý over-the-horizon radar Duga-3 k tomu, aby stalkerům dostanivším se do jeho dosahu usmažil část mozků a tím z nich udělal zombíky (to teď ještě nevíte, takže jsem se dopustil trochu spoileru). Musíte tedy přijít na to, jak tuto potvornost vypnout - k čemuž je potřeba sebrat pár dokumentů a navštívit pár bunkrů. Váš první úkol v dějové linii je tedy "vyzvednutí" dokumentů z budovy u výzkumáku Agroprom, který leží poněkud na severozápadě (tj. na mapě nalevo nahoře) od tábora stalkerů. Abyste se do něj dostali, musíte se prvně dostat do oblasti "Garbage" na severu, v čemž vám ovšem překáží dobře vyzbrojená vojenská hlídka pod železničním mostem.
Hypoteticky by bylo možné se skrze ni prostřílet, ale to je bláznovství, jelikož máte jen koženou bundu a ta, jak vidno, očividně moc neprůstřelná není. Pamatujte si tedy, že "neporazitelný bojovník je ten, který se nikdy nedostane do boje" a namísto přestřelky se vydejte doprava (na východ) podél železničního náspu. Po nějakých 100 metrech najdete díru v plotu, skrze kterou přejděte trať - viola, hlídku jste bez problémů obešli.
Hned jak překonáte násep/trať se vám ozve obchodník s tím, že máte pomoci stalkerovi jménem Fox odrazit útok mutantů. Pospíchejte k domečku na severu a pomozte Foxovi vyřídit útok slepých čoklů (možná si s ním nejprve budete muset promluvit, aby se spustil skript). Až se vám to povede, dá vám Fox za odměnu informace a 1500 rublů. Odtud přejděte do domku, ležícího pár metrů na sever od Foxe a vylezte po žebříku na půdu. Od žebříku se vydejte doprava, kde je ve střeše díra: pokud se skrčíte, dokážete vylézt na střechu. Po té pokračujte na východ a další dírou ve střeše se dostanete do místnosti, zablokované krabicemi - v té je batoh, ve kterém bývá pár užitečností a na prknech se povaluje lékárnička.
Údolí, kterým se musíte dostat na sever, se jen hemží bandity a smečkami psů (popř. divočáků). Držte se na pravé straně údolí - těsně u plotu -, pližte se (klávesa shift) a nechte bandity a psy, ať se vyřežou navzájem. Bývalý vojenský checkpoint na konci údolí, ve kterém se nachází přechod do dalšího levelu bohužel obsadili bandité, takže se do a skrze něj budete muset prostřílet - sprintujte od krytu ke krytu a kryjte se za stromy a kameny.
Nezapomínejte, že je vaše pistole použitelná jen do vzdálenosti cca. 15-20 metrů - pak už je jakýkoli zásah, tím spíš headshot, dílem náhody. Tamní banditi mají oproti tomu brokovnice a samopaly MP5 (se kterými naštěstí moc neumí, takže spíše "kropí") - nezapomeňte je sebrat (a přepněte klávesou "é/0" na střelbu jednotlivými ranami, i tak máte zoufale málo střeliva). Kasárnami prolezte k ikonce modrého kruhu - a načte se vám další mapa.

Na samém začátku "Garbage" uslyšíte (a vzápětí i uvidíte) skupinku banditů, která obestoupila nebohého stalkera a vydírá ho. Skryjte se tedy za některým z autovrakům a dejte lupičům co pro to - na tuto vzdálenost to zvládnete i pistolí. Mrtvolky banditů vám dopomohou k dalšímu střelivu a též k pistoli PBS-1, což je de facto Makarov s integrovaným tlumičem.
S tlumiči se to ve Stalkeru má takto: žádné z NPC neslyší výstřel a zpravidla ani zásahy projektilů do objektů okolo sebe; máte tak vícero pokusů na zásah. Jakmile ale zasáhnete NPC, samozřejmě si toho všimne a způsobí poplach jako při normální střelbě; pokud se vám pak povede headshot, ostatní NPC si všimnou smrti svého spolubojovníka. Pokud se ale dovedete proplížit dozadu za NPC a likvidujete je od posledního k prvnímu headshoty s dostatečně účinnou municí (tj. "one shot, one kill"), nikdo si ničeho nevšimne.
Posléze dostanete rádiem zprávu od Stalkerů, snažících se zabránit vstupu dalších banditů na vrakovišti. Pomozte i těm - jednak je to správná věc a druhak si opět dopomůžete ke střelivu. Předtím, než vyslechnete jejich žádost o pomoc ale projděte vrakoviště a seberte munici pár mrtvým banditům. V průběhu útoku samotného se pak držte na severní straně vrakoviště - osobně se mi osvědčil autobus, ve kterém se krčíte shift+ctrl u okna a máte alespoň částečné krytí.
Až vyřídíte nájezd banditů, proběhněte opět s krytím u stromů k tovární hale, o které vám řekl Fox. Tam taktéž pomozte odrazit útok banditů a splníte úkol od Foxe; místo toho jste přeposláni do oblasti "Agroprom", kde máte najít Krtka (nikoli "zabít Krtka" :D). Cestu k Agropromu ale jaksi blokuje skupina banditů.. Vyčistěte tedy oblast u plechové brány nad kolejemi vedoucími z tovární haly, vylezte na prostranství před ní a za šetrné krycí palby (jednotlivými ranami, střeliva máte pořád kriticky málo) utíkejte šikmo doprava k betonovým skružím. Za těmi se můžete krýt a celkem bezpečně zlikvidovat bandity, kteří se vás budou snažit obklíčit (to poznáte podle výkřiku "abchaďij", tj. "obejdi"). Až vyčistíte bandity, vydejte se za stálého krytí (tj. "od stromu ke stromu") dále na západ a přejděte do oblasti "Agroprom".

Hned na jejím začátku si vás odchytne jeden z přátel "Krtka" s tím, že se váš budoucí zdroj snaží zlikvidovat armáda - následuje cutscéna na přestřelku vojáků se Stalkery. Pospěšte tedy k Agropromu a opatrně likvidujte vojáčky (tip: velmi účinná je střelba na červené sudy s benzinem - následná exploze smaže vše v okolí). Pokud se vám nechce vyčistit všechno a nijak netoužíte po vojenských lékárničkách, regulérní "full-size" AK-74 namísto vaši MP5 či poněkud podřadného kompaktu AK-74SU, můžete to namísto čištění pojmout stylem "průzkum bojem" a hned za vchodem do Agropromu se dát doleva podél zdi, vyřadit pár tam se nacházejících vojclů a vylézt po žebříku nahoru na budovu; následně skočíte do nádvoří na jihovýchodním rohu budovy a po vyčištění tam se nacházejících vojáků se k vám přidá Krtek a poděkuje vám za záchranu života; promluvou s ním se ovšem spustí skript příletu jednotky Specnaz, protože "vojáci vždycky dodělají své operace". Následujte tedy Krtka ven z Agropromu k poklopu v zemi, kterým slezete dolů - hle, váš první bunkr.
Temné bunkry jsou nejatmosferičtějšími lokacemi Stalkeru, takže vám jejich popisem nebudu kazit požitek ze hry. Vězte jen, že zatímco v nejvrchnějším podlaží bunkru oxiduje parta Banditů (a vy si vyzkoušíte, jak nebezpečné je bojovat ve tmě a jak moc vaši pozici prozradí záblesky při střelbě), dole v "katakombách" je toho více, než by se na první pohled zdálo - a tím nemyslím jen jednotku vyděšených vojáků.
Nicméně dvě věci vám prozradím: jednak se dole nachází vchod do Strelokova úkrytu; k tomu se dostanete jednou z dvoumetrových, kruhových šachet ventilace, které se nacházejí ve stěně jedné z chodeb. A druhak - a to hlavně - se po vyčištění bunkru nevracejte zpět ke krtkovi, nýbrž pokračujte dále chodbami - nakonec se tak dostanete do nitra provizorní vojenské základny, do které byste se po povrchu dostávali jen skutečně velmi těžko. Ano, právě do té základy, ve které máte ukrást dokumenty pro barmana.
Na vyčištění vojenské základny u Agropromu se dá použít "cheap trick" - vystřelte pro upoutání pozornosti a neprodleně zalezte do opuštěných kasárna. Vojáci totiž buď nemají, nebo neumí používat granáty a polezou vám tam jeden po druhém na odstřel. Až se počet nepřátel, indikovaný v levém horním rohu u mapy smrskne na 1 či 2 (hlídky na strážních věžích), opatrně a s využitím krytí se přesuňte do patrové budovy, tu vyčistěte a seberte hliníkový kufřík s dokumenty. Tím armádu opravdu naštvete a tak je na místě urychlené opuštění základny - utečte severozápadním rohem, vzápětí vylezte do kopce k nejzápadnější části mapy a podél toho pokračujte dále na sever - tím se vyhnete přestřelce s hlídkami na silnici.
Pokud jste prohledali toho správného stalkera, budete mít informace o skrýši (stash) u palivových tanků na nádraží v Agropromu - v té je "sada tlumičů s adaptéry" (tj. ve skutečnosti jeden univerzální tlumič). Tlumiče se používají tak, že otevřete inventář a tahem přesunete tlumič z inventáře na zbraň v jednom ze slotů; pokud ho pak chcete odmontovat, kliknete na zbraň pravým tlačítkem a vyberete volbu "dismout silencer" nebo tak nějak.
Analogicky k postupu do Agropromu se probijete i ven z něj, opět až do tovární haly v "Garbage" (která je opět pod útokem banditů). Za halou pokračujte na sever (tj. doleva) a hra vás konečně pustí do oblasti "Bar". Při té příležitosti můžete pomoci hlídce Duty s odražením útoku divočáků; zkuste to, zlepšíte si reputaci (výsledek závisí na tom, kolik divočáků zlikvidujete; pokud jste příliš pomalí, machři z Duty to moc neocení - eufimisticky řečeno). Branou střeženou Duty projděte do oblasti "Bar", probijte se skrze psy až do skutečného baru "100 Radů" a je to. V baru odevzdejte kufřík a přijměte na něj navazující misi s bunkry; nekupujte ale žádný oblek ani zbraně, protože jednak dostanete "stalker suit" zdarma při přijetí úkolu a druhak a to hlavně si brzy seberete oblek i zbraně mnohem lepší - zcela zdarma. Kupte si tedy pouze střelivo - 9x19 a 5,54x39.

Od tohoto místa hra nabízí značnou volnost pohybu, takže se prozatím vykašlete na předplánované a zadané mise. Místo toho pokračujte na sever, do oblasti "Military warehouses". Nepřidávejte se ani k Freedom, ani k Duty - nejlepší je zůstat neutrální - a vchodem za západní zdí bývalého motorového parku vlezte na základnu Freedom (stráži řekněte, že máte informace pro jejich vůdce).
Prolezte baráčky u západní zdi, severně )tj. nalevo) od mostu, jímž jste do základny vlezli. V tom nejsevernějším se v trezoru nachází podzvuková odstřelovačka a v jednom z jižnějších se za lednicí (či v ní) nachází AN-94 Abakan, nástupce AK-74 a nejlepší zbraň ráže 5.54x39 v celé hře.
Potom vlezte na velitelství Freedom - stráži řekněte, že máte důležité informace pro Lukashe ohledně Duty, ale až projdete, Lukashovi o jednotce Duty nic neříkejte - ztratili byste neutralitu, která se dost hodí (můžete ale bez problémů přijmout jeho boční mise, pokud je libo). Namísto toho si z některé z místností v přízemí přivalte židli ke stráži vpravo od vchodu, která střeží zbrojnici - a uložte si hru.
Přes židli, pokud ji správně postavíte, lze totiž stráži skočit na hlavu a přelézt ji (bude mít řeči a mířit na vás zbraní, ale nic jiného neudělá). Pokud/až se vám to povede, dostanete se do zbrojnice Freedom - bez toho, abyste si poškodili neutralitu! Vemte si postupně LR-300 s optozaměřovačem SUSAT (nejedná se o kolimátor, ale o puškohled se čtyřnásobným zvětšením), ruský granátomet a britskou L85A1, vybírejte je jako primární zbraň a následně vyházejte zamřížovaným oknem za barák. Taktéž si vezměte vestu/brnění ze skříněk (pokud jsou skříňky zamčené, otevřete si je nožem). Důležité je hru v toto fázi neukládat - až vyházíte všechny zbraně oknem a seberete všechno střelivo a munici, přistavte si ke stráži židli a přelezte ji. Teprve až budete na druhé straně, opět si hru uložte - jinak vám akutně hrozí, že si židli přistavíte špatně, stráž nazpět nepřelezete a ve zbrojnici uváznete. Čímž hra končí..
Rotační granátomet RG-6 pak můžete prodat vůdci Duty u Baru, ale to není moudré. Místo toho si ho nechte, protože se jedná o jedinou zbraň, schopnou "levou zadní" zabít Pseudogianty v bunkrech X16 a X18.
Vzadu za budovou si z vyházených zbraní seberte, co je libo (osobně jsem prošel většinou hry s LR-300+Susat+M203+tlumič; AN-94+puškohled+granátomet) a ještě se stavte u mechanika na autovrakovišti - dejte mu lahev vodky a dostanete puškohled namontovatelný na AN-94. Pak skrze "Bar" přejděte do oblasti "Wild territories".

Až se SUSATem vybavenou LR-300 vyřídíte odstřelovače na začátku mapy, dostane se k vašemu sluchu nouzové volání vědců z právě sestřeleného vrtulníku. Utíkejte za nimi a přeživšího vědce doprovoďte do jeho bunkru v oblasti jezera Yantar (tunýlkem s ohnivými anomáliemi se dostanete za pomoci šroubů; není problém jím prolézt bez zranění). Tam jste sice ještě "neměli být" podle chronologie hry, ale to nevadí.
Vlezte do jejich bunkru (šestihran shazovaný z vrtulníku), zavřete za sebou vstupní dveře (bunkr má přechodovu komoru a dokud za sebou nezavřete vnější dveře, nepůjdou otevřít ty vnitřní) a promluvte si s oběma vědci. Ti vám za odměnu dají oranžový anti-NBC oblek s uzavřeným dýchacím systémem, chránící mj. proti radioaktivitě. S tím se vraťte do "Wild territories", vyčistěte oblast od žoldáků a vyskákejte přes vagony, střechu nástupiště a trubky do starého baráku (mapa), zamořeného radioaktivitou (nedá se do něj dostat z boku/přízemí, jen dírou ve střeše). Tam se v trezoru nachází jeden až dva obleky SEVA, což je de facto nejlepší oblek ve hře - vynikající co do ochrany před zásahy ručními zbraněmi a nejlepší co do ochrany proti NBC. Plus, má noktovizi třetí generace (zapíná se klávesou "N") - ta má téměř nulový šum, takže ji můžete zapnout třeba venku v noci a vidíte s ní stejně dobře, jako ve dne. S noktovizí třetí generace se jakýkoli podzemní bunkr či noc stane hračkou.

Teprve takto vybaveni se vydejte do bunkrů X18 a X16 - oblek SEVA díky tomu dostanete "neférově brzy" ve hře, stejně jako LR-300 se SUSATem a granátomet. Takto vybaveni nebudete mít sebemenší problém se protivníky probít levou zadní - pokud tedy míříte na jejich hlavy (jinak to ovšem ve STALKERu ani rozumně nejde).

Bunkr X18 se nachází na mapě Dark Valley, do které vestupujete na západě mapy "Garbage" (pozor na radioaktivitu). Oblek SEVA vám hodně pomůže; stejně ale mějte nějaké protiradiační léky nebo alespoň vodku. Těsně po vstupu do oblasti "Dark Valley" uslyšíte přestřelku a opět vyděračsky znějící hlasy; tentokráte ale nevydírají banditi nebohého pocestného, nýbrž Duty bandity. Respektive vydírá - banditi unesli jednoho ze členů Duty, která svoje lidi nenechává v rukou nepřátel. Přidejte se k vojáku Duty a pomozte mu zachránit parťáka - jednak si tím opět zvednete reputaci a druhak dostanete další puškohled na ruské zbraně, případně ještě pár drobností.
Nemůžete jít rovnou do bunkru - barman vám dal jednu magnetickou kartu, ale vy potřebujete ještě druhou. Tu má u sebe bandita sídlící v nedalekém průmyslovém komplexu... Co to pro vás znamená je nasnadě: zahrajete si na Ramba a všechny bandity vybijete. No, Rambo byl možná špatný příměr, protože pokus napochodovat tam přední branou je tak "trochu" sebevražda. Místo toho se propližte doleva (tj. na západ) podél betonové stěny a skočte do nějaké kanalizace či co to je. Z té vylezete uvnitř jejich základny, za jednou z továrních hal. Tu obejděte a pod okny se krčte, aby vás nezahlédli uvnitř sedící bandité. Na severovýchodním rohu haly máte de facto tři možnosti, co dál:
1) vyšplhat/vyskákat na tovární halu a vykosit bandity seshora
2) vyšplhat na hlídkovou věž a vykosit bandity seshora
3) zahrát si na Ramba a pokusit se bojovat s bandity na zemi

Osobně jsem preferoval variantu 1), která vám jednak jako jediná umožňuje snadno zničit i bandity uvnitř haly (vidíte do ní mezerami mezi stěnou a střechou) a druhak vám poskytuje lepší krytí; jediný negativní aspekt spočívá v tom, že ze střechy musíte skočit, což vás trochu zraní. Hlídková věž je fajn, ale máte na ní příliš málo manévrovacího prostoru a nemůžete se krýt za masivním betonem - jste "více na ráně". Manévrový boj na zemi je pak nejtěžší variantou, jelikož jste dost přečísleni a banditi vás budou obkličovat. Stejně se tomu nevyhnete, ale je dobré zredukovat počet nepřátel právě z vyvýšených pozic, kdy je máte jako na dlani.
Až se vám povede vyčistit dvorek, proběhněte ke vchodu a vyčistěte vnitřek. Vhodnou kombinací plížení, krytí se a běhání mezi překážkami se to dá zvládnout celkem bez problémů; i tak ale často ukládejte. jako zlaté pravidlo i zde platí, držet se výše, než nepřátelé - to jest v prvním patře. Až vyčistíte bandity a seberete klíč od bunkru, můžete se do něj vydat. V budově, přilehlé k bunkru sedí pár banditů; kromě nich se tam také poprvé setkáte s útokem zmutovaných křečků. Nedejte se zmást - tato zvířátka jsou sice slabá, ale útočí ve vlnách, manévrují a jsou zatraceně rychlá. Jakmile tedy uslyšíte jejich pištění/kvičení, tahejte brokovnici.
Bunkr samotný vám opět nebudu popisovat; jen vězte, že se v něm nachází pár Snorků, Pseudogiant a Poltergeist (potvora ve formě elektrizující koule, která po vás v prostoru celého bunkru metá předměty). Druhá jmenovaná potvora se dá dost dobře vyřadit jen granátometem (podvěsným či rotačním), anžto bez problémů rozdýchá i Dragunova s jeho střelivem 7,62x54R - natož vaše trapné 5,56x45 (LR-300) či 5,54x39 (zbraně AK); na Poltergeista stačí brokovnice. V bunkru seberete dokumenty, shlédněte intro a vylezte. S mutanty už se nesetkáte, zato vám jdou vstříc vojáci.
Pokaždé, když "dořešíte" nějaký bunkr se totiž zjeví armáda, která má eminentní zájem na záchraně vámi zcizených dokumentů. V bunkru v Dark Valley je skutečně otravná; v tom u jezera Jantar vám naopak pomůže, protože se vojenské Mi-24 postarají o pár mutantů (z bunkru u Jantaru polezete polomrtví a s kritickým nedostatkem munice - je tam hodně zombies a Snorků a ještě více těchto potvor se poflakuje po celém okolí bunkru). Nemůžete se dost dobře prostřílet vojáky, mezi nimiž se nachází i Specnaz - zlikvidujte ty, kteří vám stojí přímo v cestě a utíkejte na východ mapy, k mostu přes bažiny. Pokud budete kličkovat a krýt se za stromy, budou vás trefovat těžko. Pospěšte si ale, protože se počet vojáků zvyšuje posilami z vrtulníků.
Poblíž přechodu do mapy "Cordon" se nachází bývalý vepřín s nějakými stalkery. Velitel hlídky Duty, které jste pomohli na začátku se o nich zmínil dost nelichotivě - a měl pravdu. Tamní osazenstvo totiž ani nezaslouží označení "Stalker" - holdují "Robinhoodismu" a chovají se jako bandité. Osloví vás totiž s nabídkou Railgunu, přičemž po zaplacení vám i s penězi utečou a pošlou vás do míst, kde je velká tma a ještě větší smrad s tím, že jste byli příliš bohatí a pokud si pro peníze přijdete, zabijí vás. Doporučuji tedy s tamními stalkery vůbec nemluvit a leda vybrat úkryt/stash v nedaleké věžičce a přemístit se do Cordonu. Tam ukážete dokumenty z bunkru obchodníku a pomůžete odrazit útok žoldáků na camp "newbie" stalkerů - s oblekem SEVA a LR-300 to zvládnete i úplně sami, daleko mimo camp, čímž zároveň zamezíte žoldákům v pozabíjení chudáků nováčků. Barman vám nabídne i úkol ve vojenskám táboře, ale na ten se vykašlete - jednak se tábor hemží specnaz, druhak není odměna nijak závratná ani balíček potřebný a do třetice byste tím vyprovokovali vojenskou čistku proti táboru nováčků. Vydejte se tedy do Baru a barmanem budete přeposláni do oblasti jezera Jantar (kde už jste jednou byli) a kde se nachází bunkr X16.

Vchod do bunkru X16 se nachází uvnitř průmyslového areálu na severu mapky; nemůžete se tam ale vydat rovnou, protože se tam nachází silný zdroj "psy" záření (podobně, jako u "Brain scorcheru"). Musíte tedy nejprve donést vědcům vybavení mrtvého stalkera, který se nachází pod vrtulníkem Mi-12 havarovaným u jezera a následně eskortovat jednoho z vědců po jeho měřeních. Vědci poté nakalibrují "anti-psy" čelenku, kterou vám dají - až s tou se můžete vypravit do bunkru. U vědce "za přepážkou" si také můžete koupit lékárničky, trochu munice a hlavně - opakovací brokovnici SPAS-12. To je bezpodmínečně nutná část výstroje, pokud ji ještě nemáte - protože pouze s klasickou uříznutou "dvojkou" byste "tam dole" neměli šanci na přežití.
V celé oblasti musíte dávat pozor na již zmíněné Snorky - zmutované vojáky s protichemickými maskami, jejichž "chobot" jim dává typický vzhled. Snorkové se na vás vrhnou útočným skokem, načež vás drápou, koušou a kopou jako zmutovaný Karate kid. Navíc mají de facto opancéřované tělo, takže na ně působí jen zásahy do hlavy - kterou ovšem trefíte jen velmi těžko, když Snork skáče sem a tam jako veverka na steroidech. Nejlepší taktikou proti snorkům tak je odstřelování z dálky - střelíte do hlavy, počkáte, až se uklidní a opět střelíte do hlavy; to opakujete tak dlouho, dokud Snork nepadne mrtev.
Každopádně, s anti-psy čelenkou se prostřílíte zombíky (doporučuji tlumič) a hlavní branou na severovýchodní zdi mapy vlezete do areálu. Eliminujte zombies v bezprostředním okolí a ihned vyšplhejte na průmyslový jeřáb - v okolí se totiž pohybují přinejmenším dva Snorkové, kteří za vámi ovšem nahoru na jeřáb nemohou, takže máte dostatek času je pohodlně zlikvidovat mířenou střelbou na jejich hlavy, když se plazí okolo. Až s nimi budete hotovi, vydejte se podle mapky do bunkru, přičemž narazíte na mrtvoly vojáků. Jeden z nich má unikátní oblek, který regeneruje zdraví - vaše SEVA je ale lepší. Oblek pak sice můžete vzít, ale dost vás zatíží (zvláště proto, že byste měli vzít ještě oblek mrtvoly vašeho přítele Ghosta, který se nachází uvnitř bunkru a který by chtěli vědci). Vězte ale, že přesně na tento oblek má zálusk generál Duty z oblasti Baru a pokud mu ho přinesete, dostanete odměnu.
Ať už se rozhodnete jakkoli, pokračování do bunkru je nasnadě - vlezete po schodech do budovy a následně po žebříku dolů po výtahové šachtě. Poslední informace o bunkru: hned venku z výtahové šachty jsou tři snorkové; až prohledáte tělo Ghosta a seberete mu dokumenty pro Barmana a oblek pro vědce, setkáte se ještě s Controllerem (psy útok) a v tunelech, kterými utíkáte ven na vás čeká ještě Pseudogiant. Pěkné vyhlídky, což?

Když splníte i tuto misi, dostanete od vědců zelený NBC oblek (je lepší proti radioaktivitě, než SEVA ale má podstatně horší úroveň balistické ochrany, ergo se hodí tak na prodej) a Barman konečně zjistí, co je zač Brain Scorcher a pošle vás ho vypnout. Vy už máte anti-psy čelenku, takže na vás Brain Scorcher nepůsobí. Vydáte se tedy opět na sever do "Military warehouses" a hlídkou Freedom chránící okraje Zóny proti mutantům tentokráte projdete dovnitř, přímo k Brain Scorcheru. Držte se na hlavní cestě a dávejte si pozor na odstřelovače Monoliťanů. Fakce monolith jsou bývalí Stalkeři, kteří se dostali pod vliv sil ovládajících Brain Scorcher a teď jej brání. Jsou to fanatici, kteří bojují do posledního dechu a nikdy neustupují - pozor na ně. Na skrýš/stash u havarované Mi-12 se vykašlete, protože se u něj vyskytuje Psy-dog - tato potvora vypadá stejně, jako klasický Pseudodog, ale působí jinak. Vytváří totiž iluze sebe sama - tj. z jednoho psa je jich najednou cca 8 - ale tyto iluze vás koušou! Dají se sice zabít jednou ranou z jakékoli zbraně, ale PSeudodog u sebe vždy "vyrobí" další - jediným "řešením" je zabít přímo zdroj projekcí, tj. originálního Pseudodoga; ten ale může být třeba 30 metrů daleko.

Na cestě samotné jsou kromě Monoliťanů i elektrické anomálie a smečky psů. Ti jsou vyhladovělí a tím pádem se vás budou snažit ulovit - zlikvidujte je z bezpečné vzdálenosti. Taktéž si dejte pozor na všudypřítomnou radioaktivitu.
Vypnutí brain scorcheru taktéž není nic zaznamenáníhodného - prostřílíte se základnou Monolitu, vlezete do tunelu s železničními kolejemi a postupujete stále dál, až se vám načte mapa podzemního bunkru Brain Scorcheru. Ten vypnete, prostřílíte se zástupem Monoliťanů, kteří by ho rádi zase zapnuli, na povrchu se vyhnete vojákům, kteří provedli výsadek a nyní čistí zbytky monolitu a pokračujete buď do Pripjati, nebo pro přezbrojení a doplnění střeliva a lékárniček zpět do Baru. Jelikož teď máte opakovací brokovnici, můžete přijmout nabídku puškaře Freedom (přízemí jejich velitelství, dveře vlevo) a vyčistit nedalekou vesnici od Bloodsuckerů. To se dělá tak, že vždy vyprovokujete jejich útok a jakmile se bloodsuckeři "zneviditelní" a začnou vás pronásledovat, utečete k blízkému traktoru a vyskákáte na něj. Tam za vámi nemohou, takže jen naštvaně běhají kolem - a vy po nich střílíte z brokovnice tak dlouho, dokud nepochcípají. Následně vyberte skrýš ve vodojemu (vysoká věž, vypadá jako silo) a oznamte puškaři Freedom splnění úkolu - dostanete artefakt.
Peníze už moc neupotřebíte, takže si v Baru pořádně vyhoďte z kopýtka a nakupte vše, co se vám bude hodit. Tím myslím zejména lékárničky a obvazy, které v Pripjati a zejména pak v Černobylu mizí přímo raketovým tempem. Též západní střelivo a náboje do brokovnice se hodí, i když Monolit používá západní výzbroj a výstroj a tudíž nějaké 5,56 střelivo má.
Na každý pád je záhodno mít méně, jak 50000 rublů - jen tak totiž můžete vyzkoušet alternativní konec u Wish granteru "chci, aby Zóna zmizela". Pokud máte více jak 50000 rublů, Wish granter vám ďábelským způsobem (tj. dostanete přesně to, o co jste si řekli, což nicméně není to, co skutečně chcete) splní přání "chci být bohatý" a doslova vás zasype zlatem. Ale to bych předbíhal.

V Pripjati se připojte ke skupince veteránů a probijte se s nimi do podzemních garáží zhruba uprostřed města. Pak už na vlastní pěst pokračujte na sever, do obytného komplexu obývaného Monoliťany (pozor na bloodsuckera, který se pohybuje v okolí). V obytném komplexu najděte pokoj s informacemi, vyberte jej a pokračujte dále na sever. Vyčistěte oblast okolo stadionu (šetřete střelivem) a vlezením do brány se nenávratně přesunete do areálu jaderné elektrárny (CNPP - Chernobyl Nuclear Power plant) - z té již nevede cesta zpět.

V CNPP vás přivitá Monolit se svými odstřelovači. Postupujte na sever podél betonové zdi, přičemž se stanete svědkem havárie pár vrtulníků (které spadnou díky anomáliím ve vzduchu) a do zad vám po uplynutí odpočtu vpadne snad až rota vojáků. Jste tedy poněkud v kleštích - za vámi vojáci, před vámi monolit, nad vámi bitevní vrtulníky. V Afghanistánu říkali mudžahidíni "nebojíme se sovětů - ale máme hrůzu z jejich vrtulníků". Bojte se jich také a kryjte se za betonovými sloupy a vůbec všude, kde můžete. Při postupu podél betonové zdi nastane za chvíli exploze a co nevidíte - ve zdi je díra. Prolezte jí na druhou stranu a za stálého krytí se postupujte k sarkofágu. Osobně jsem nakonec zvolil cestu podle jižní zdi, namísto podél severní - tam je alespoň omezené krytí před vrtulníky, které se zabaví likvidací Monoliťanů na střechách. Na druhou stranu na vás ale neváhají pálit salvy neřízených raket S-5, což opravdu nepotěší.
Hrajete o čas - a to brutálně. Zezadu se na vás pořád blíží další a další vojáci, nahoře vás oblétají vrtulníky a ke všemu se co nevidět spustí odpočet do Emise (blowout), která zabije vše živé. Musíte se v časovém limitu dostat přímo do Sarkofágu, ukrývající zhavarovaný reaktor. Ale pozor - pár vteřin rezerva před emisí na to nestačí, protože v přítmí Sarkofágu čeká úderný tým Monolitu, který vás - v případě neopatrného vstupu - rozseká na cimprcampr. No, průnik do Černobylu je prostě bezkonkurenčně nejtěžší částí ve hře, zejména kvůli šibeničním časovým limitům a totálnímu obklíčení. Psychicky se připravte na nekonečné moře ukládání, vykrvácení a načítání.
Až se vám konečně podaří se probojovat do sarkofágu a zlikvidovat tamní obránce, proběhněte rovnou k jeho zadní stěně a bez váhání skočte do díry v zemi.
Tím se vám načte level podzemí sarkofágu, který je velice lineární - jdete tunely, likvidujete monolit a to pořád dokola (poblíž startu se v jedné slepé chodbě nachází žebřík dolů a tam Exoskeleton - hydraulicky poháněný oblek, zvyšující nosnost jeho držitele - jenže ten nemá žádnou radiační ochranu a tudíž je vám na dvě věci).
Můžete udělat exkurz přímo do zborceného reaktoru k Wish granteru (který, navzdory logice, skutečně existuje) - ale už před odbočkou k němu si hru uložte, protože se vám výsledek setkání s Wish granterem opravdu, ale opravdu nebude líbit. Mimochodem, WG se nedá žádným způsobem zničit, takže si můžete ušetřit námahu a zásoby.
Až zjistíte, jak se to má s WG, načtěte si uloženou hru a pokračujte dále do vozu - pardon, tedy dále tunely.
Skrze Monoliťany se dostanete až do levelu tajné laboratoře. Skutečná laboratoř se ale nachází až o něco dále tunely - nejprve se zase musíte.. Ano, probít skrze Monoliťany. Za stálého ukládání tak učiňte, až se dostanete do skutečné laboratoře - tj. holografického projekčního sálu. Dveře se za vámi zavřou, takže nemáte moc na výběr - vezměte nůž a rozbijte všechny skleněné lampy/projektory/generátory. Explozí si nevšímejte, stejně jako objevivšího se Poltergeista - rozbíjejte další a další projektory. Až zničíte poslední, Poltergeist zmizí a před vámi se objeví hologram, který vám vysvětlí, co se vlastně stalo a jak vznikla Zóna. A dá vám na výběr: buď se k němu přidáte, nebo vás nebude mít rád.
Pokud zvolíte první variantu, hra končí neutrálně vyznívajícím outrem. Pokud nepřijmete, budete z místnosti teleportování a dostanete se do tunýlku, z něhož vylezete přímo doprostřed vlastní CNPP. Nemůžete ale jen tak pobíhat po Černobylu, protože je tam příliš radioaktivity dokonce i na oblek SEVA - to je úmysl hry, který vás donutí hrát podle pravidel. Hra totiž chce, abyste vystříleli opodálstojící skupinku Monoliťanů a skočili do otevřivšího se teleportu. Tím nastává poslední level: vždy se někam teleportujete, vystřílíte tamní monolit a dalším teleportem postoupíte dále do levelu. Někdy je trochu oříšek najít cílový teleport, ale věřte mi - s trochou přemýšlení (nebo i jen pomocí savů a metody "pokus-omyl") na to přijdete. Až se dostanete do posledního teleportu, ukáže se outro a hra končí. "Happyendem". Nebo ne?


Poznámka: defaultní textury zbraní jsou - eufemisticky řečeno - nepěkné a uniformní. Ano, černění se sice častým používáním může setřít až na kov, ale pouze tam, kde zbraň držíte - nikoli po celém povrchu včetně plastových či dřevěných rukovjětí. Doporučuji tedy zajít na FPSbanana a tam si stáhnout lepší a realističtější skiny. Příjemné na tom je, že skiny jsou kompatibilní se všemi hrami série STALKER - skiny z SoC bez problémů fungují i v CoP.
Analogický postup uplatněte i co se týče zvuků - defaultní nahrávky střelby a přebíjení zní jako ze špatného maďarského akčňáku a vysloveně kazí požitek ze hry. Po dotažení pořádného soundpacku se fun factor zvýší o několik řádů - hra je najednou o něčem úplně jiném.
(Má galerie s.t.a.l.k.e.r.u; berte v potaz, že se jedná o screeny dosti nepěkné, jelikož jedu na minimální detaily - Stalker je totiž výborně optimalizovaný, má dost nízké hardwarové nároky a tak ho pouštím na Thinkpadu s 2GB RAM a integrovanou GMA 4500MHD)



Vzkaz autoru

Na článek můžete reagovat použitím následujícího formuláře.
Váš komentář:

Váš e-mail (očekáváte-li reakci z mé strany):

Níže prosím opište dvě zdeformovaná slova z obrázku do rámečku pod nimi.
Jedná se o ochranu proti zasílání spamu, protože počítačoví roboti ona slova nedokáží rozluštit. Pokud je nedokážete rozluštit ani vy, kliknutím na ikonku reproduktoru se vám přehrají.