Licence Creative Commons

Stalker: CoP - tipy

20. 02. 2011

Jelikož mi stránka o CoP začala poněkud přespříliš boptnat, rozdělil jsem články o CoP a SoC a vyčlenil jim samostatné posty.
(Starý návod k Stalker-SoC)


Hned po startu a pokecu se stalkerem-lovcem se vydejte doprava, tj. na západ. Pod stromem u cesty, jež vede do staré, zombies obsazené pily se povaluje modernizovaný Dragunov (SVD M2) - ten seberte a viola, máte hned z počátku hry vynikající odstřelovačku. Pokračujte k pile a skloňte zbraň k zemi (či ji schovejte) - pokud jdete dále, než 5m od zombíka jdete krokem (shift) nemíříte na něj ani poblíž něj, nechá vás být. Takto si to namiřte k budově nejvíce na jihovýchodě a zkuste se dostat co nejdál, aniž byste zombíky "probudili". Jakmile se tak stane, prostě přejděte do sprintu, vběhněte dovnitř budovy, případně rychle vyčistěte překážející zombies a vyšplhejte po žebříku na půdu. Tam je spousta střeliva, pár granátů.. A krabice se základním nářadím, kterou posléze odevzdáte místnímu technikovi a tím mu umožníte vám vylepšovat zbraně (zlepšovat spolehlivost, přidat na ně montáž pro puškohledy, přidat noktovize...) Vše seberte (krabičky se střelivem jsou ukryty za krabicemi, musíte trochu skákat a krčit se); otvory ve střeše zlikvidujte zombíky, kteří se vás budou snažit ostřelovat (pomocí AK-74U; neplýtvejte na ně Dragunovem, střeliva je málo), vyskočte ven a utečte (klávesa "X" aktivuje běh; pokud kličkujete, pravděpodobnost zásahu střelbou se zmenšuje). Nemá cenu se snažit zabít všechny zombies, na pile už nic zajímavého není. Pokračujte směrem k vyhořelé vesnici - na prvním domku zprava leží zkrácená odstřelovačka s tlumičem, tj. SVU. Za použití šroubů (házíte je kolem sebe a když šroub aktivuje anomálii, víte kam nešlapat) si najdete cestu k šikmému trámu, který vede na střechu baráčku a tam SVU seberete. Ne že by vám k něčemu bylo - ale dá se prodat za slušné peníze.
Při tom všem požírejte lékárničky, protože se připékáte intenzivním teplem z tepelných anomálií všude okolo.
Pokračujte na jih a skočte do velké díry v zemi poněkud vlevo od cesty. Vyhněte se létajícím ohnivým anomáliím a pomocí šroubů i chemickým anomáliím a najděte mrtvolu jednoho z přátel puškaře na Skadovsku - tuším, že "Jokera". Tomu vezměte oblek (stejný, jako máte vy - ale v lepším stavu), střelivo a hlavně PDA, které dáte puškaři aby zjistil, jaký osud stihl jeho kamaráda. Za chvíli se též spustí odpočet do emise, kterou v oné jeskyni bezpečně přečkejte.
Poté vylezte z jeskyně a jděte dále na jih. V opuštěném letním městečku se pod jednou z verand nachází LR-300 - sebrat.
Teď už máte až příliš věcí, takže šup na východ do Skadovsku. Tam v prvním patře prodejte SVU, nakupte střelivo do SVD, dojděte k puškaři a dejte mu PDA od Jokera, dejte mu dvě lahve vodky a nechte si opravit jednu z neprůstřelných vest; tu pak prodejte. Přebytečné krámy naházejte do truhly za spacím oddělením - je jen vaše a virtuálně si ji zamknete. Je žádoucí, abyste měli při každém odchodu ze základny (Skadovsk, Janov, Laudromat) alespoň 10 lékárniček, 15 obvazů, 200 ks střeliva do primární zbraně a 60 do sekundární a alespoň 10 kg rezervu pro to, co seberete cestou.
Dolev přízemí Skadovsku vás osloví "Sultan", vůdce protřelých banditů. Rád by vás zapletl do svých hnusných aktivit - jmenovitě chce ze zálohy přepadnout, povraždit a oloupit pár stalkerů, pracujících pro Barmana. Vyslechnete si tedy jeho žádost a jako slušní lidé zajdete o pár metrů dál za Barmanem a řeknete mu o tom. Barman vás požádá, abyste nabídku přijali a v průběhu přepadu banditům (poznáte je podle černého kabátu s kapucí či tmavě hnědé kožené bundy - stalkeři mají světle béžovou) začali střílet do zad podle hesla "kdo s čím zachází, s tím také schází". Jestli to uděláte takto je na vás - každopádně přijměte nabídku Sultana, ale jako první běžte za oněmi stalkery na vraku druhého ledoborce v bažině a varujte jejich vůdce, co se chystá. Je zcela na vás, zda poté vrazíte banditům onen příslovečný nůž do zad (a třeba zachráníte pár slušňáckých stalkerů), nebo zda necháte stalkery, aby jim nachystali past - tak či onak jste loupež zmařili. Mrtvoly banditů posléze oberte a přijdete k pár Berretám 92FS a opakovací brokovnici SPAS-12, což se hodí. Možná najdete i tlumič.
Když se vrátíte z této mise, Barman vám dá nějaké drobné a požádá vás o účast na misi zastavení překupníků: bandité totiž chtějí ovládnout celou oblast, pročež si dohodli schůzku s překupníkem zbraní. Vy se samozřejmě nechcete nechat vydírat bandity, takže nabídku přijmete - ale pozor, nikoli hned, nýbrž až ráno. V noci byste nic neviděli a snadno přišli k úhoně, ale pokud byste přijali hned a čekali do rána, mise by proběhla bez vás. Takže se z konverzace odpoutejte, ráno přijďte k barmanovi znova a přijměte. Jděte nahoru na východ, do opuštěné továrny; spolu se skupinkou Stalkerů "transakci" zastavíte a kromě odměny od stalkerů, lepší reputace a spousty sebraných zbraní a lékárniček získáte od mrtvoly překupníka v exoskeletonu (mířit na hlavu!) PDA; to ale neprodávejte Owlovi, nýbrž si ho ponechte do Janova.
Teď ale neztrácejte čas návratem na Skadovsk - přebytečné zbraně schovejte někam, kde vám je nikdo nesebere (třeba na půdu) a pokračujte na jih k mostu s anomáliemi. Ten přelezte přes jeho vršek a seskočte u prvního Jeepu konvoje. Na mostě se totiž v náklaďáku nachází zamčená schránka a v ní BOL, kterou později otrávíte bloodsuckery pod radiotechnickou stanicí na severu mapy. Klíče k ní jsou uloženy právě v onom poslednímu džípu konvoje, ke kterému jste teď seskočili, přičemž ten druhý leží v džípu, který z mostu spadl po jeho zhroucení a nachází se tedy na pilíři poblíž ČOV. Kanystr s BOL (který má cca 10kg a dobře těsní, takže k jeho přepravě nepotřebujete plynovou masku :D ) zatím nechte na jeho místě; vyzvedněte si jen klíčky a okumenty, protože ty nic neváží.
Posléze pokračujte k čističce odpadních vod. Překupník zbraní a informací na Skadovsku, Owl, má pro vás i pár bočních misí. Jedna z nich se týká zjištění informací o žoldácích právě v ČOV - žoldáků je ovšem hodně a mají dobrý výcvik a ještě lepší vybavení. I když jdou vybít s Dragunovem, jděte na to jinak: pokud se proplížíte dozadu za budovu, odkud se dá po žebříku vylézt do nadzemního potrubí (ventilace?). V tom je - velice překvapivě - díra. Tou prolezete (shift+ctrl) dovnitř budovy, v nestřeženém okamžiku (to jest, nejlépe tak ve dvě ráno) vypadnete v nadzemním patře, tichým plížením (ctrl+shift) dojdete ke stolku, čmajznete notebook s informacemi a stejnou cestou se bez jediného výstřelu vrátíte. Elegantní a úsporné. Pokud se vám infiltrace nepovede, můžete využít pistoli s tlumičem (pokud ji máte) a vybít žoldáky z oné roury. Totiž - tlumič přirozeně zruší i záblesky od hlavně, takže nejste vidět. Žoldáci vidí jen to, že je někdo někde v černém tunelu a odtamtud na ně střílí. Ale odkud přesně střílí nevidí - a tudíž vás nemohou ani zastřelit. Jaká smůla...

Z čističky pokračujte na severovýchod, k podivnému vraku lodi s vysokým stožárem. Dveře otevřete zboku - chlápek uvnitř, jistý "Noe", totiž trpí stihomanem a jakmile se dveře začnou otevírat, vyprázdní do nich brokovnici. Zkrocené psí bestie si nevšímejte a beze zbraně si s ním promluvte - Noe vás dovede k teleportu, kterým se dostanete na náhorní plošinu k vraku dalšího z vrtulníků. Vylezte na vrak (přes pokleslý rotor), vrtulník vyšetřete a zjistíte, že část posádky tohoto vrtulníku přežila a stáhla se do jednoho ze záložních úkrytů. Nebudu vás napínat - nejsou nikde v okolí, utekli až do Pripjati. Hezky z bezpečí výšky trupu Mi-24 vykoste pár okololozících Snorků, načež z náhorní plošiny slezte a pokračujte na západ, k "workshopům" (dílnám).

Tam se nachází další skupinka žoldáků. Tito ale nejsou takoví vrazi, jako ti z ČOV - naopak se s nimi dá domluvit: vy jim seženete jídlo a oni vás pustí do základny. Pro vpuštění budou požadovat po šesti kusech paštiky v konzervě, salámu a chleba - dejte jim ho a situace se opět obejde bez střílení (se SVD by sice šlo vyřídit i tyto, ale naprosto to není potřeba - šlo by o zbytečné zabíjení, nehledě na to, že s lidmi v exoskeletonu se bojovat nevyplácí). A proč chtít do jejich základny? Inu proto, že se tam nachází nářadí pro pokročilou práci, které potřebuje váš puškař. Nářadí se nachází na dvorku, kam prolezete zadem a skrze halu - a to buď na stolku u shromážděných žoldnéřů, nebo na "kopečku" z hlíny, kterým se dá vylézt na střechu haly, skrze již jste se na dvorek dostali. Sebrat a pokračovat směr západ, rozvodna VVN a další vrak Mi-24.

Teď pár slov o Poltergeistech, tj. monstrech, jež po vás neviditelně házejí předměty či oheň (anomálie "Iron forest" - rozvodna VVN a "Circus" - ďolík s plameny). Tyto obludy reagují podle hry na vaše "gravitační pole" - pokud tedy zůstanete dřepět, za chvilku vás nebudou schopny nalézt. Jsou vidět jako malé, zářící kuličky (elektrický poltergeist, ohnivý poltergeist) a pokud máte aktivované rozpoznání nepřátel barvou zaměřovacího kříže, ten při jejich zaměření zčervená. Stačí na ně jeden až dva zásobníky z AK-74, popř. dva granáty GP-25 z podvěsného granátometu a oblast je poté značnou dobu čistá. Rotujících plamenů v "Circus" ani elektrických výbojů v "Iron forest" se ale přirozeně nezbavíte, to jsou normální anomálie.

V Iron Forest vyšetřete vrak vrtulníku, čímž se zároveň dostanete k mapám. Ty poté prodáte postavičce jménem Pilot, která se nachází na Skadovsku a jež vám poté dá značnou slevu na přechody mezi mapami "Zaton" (Skadovsk) a "Jupiter" (Janov).
Poté pokračujte na východ, k vraku posledního nevyšetřeného vrtulníku. Obejděte základnu "Krug" (nejedná se o systém PVO 2K11, nýbrž o pomocný radiový systém, související s OTH radarem Duga-3 - ano, to znamená s Brain Scorcherem; jak vypadají budovy "Krug-u" ve skutečnosti je vidět zde - vývojáři Stalkeru je převzali dost realisticky), protože se v něm pohybuje páreček bloodsuckerů. Určitě ale vlezte do betonové skruže, která ústí do bažiny na východ od Krugu - na jejím konci se totiž nachází úkryt s Anabiotiky. To je unikátní lék, který vám umožní přežít Emise na volném prostranství: prostě ho sníte těsně před příchodem Emise, omdlíte a vzbudíte se až po ní. Co je ale nejlepší - pokud to uděláte třikrát, vypěstuje si vaše tělo imunitu proti Emisím, takže je pak přežijete kdykoli a kdekoli bez potřeby se schovávat - jen budete mít zdraví na minimu (ergo je potřeba hodně lékárniček, ale těch je ve hře naprostý dostatek).

Z tunelu pokračujte na sever a obejděte bažinu s vrakem vrtulníku po směru hodinových ručiček. K vrtulníku jděte se šrouby a vytaženým detektorem nikoli vodou, ale po výběžku. Nyní jste splnili všechny povinné mise v oblasti, takže zajděte za Owlem a domluvte se s ním na tom, že směníte tři detektory "Veles" za vylepšené "Svarog" - to je teď váš prvořadý cíl. Přesuňte se tedy do oblasti nádraží Janov a dodejte techniku na vědecké stanici tři detektory Veles; poté zajděte zpět na Skadovsk. Tam Owlovi oznamte, že jste detektory předali vědcům a prospěte se dvě až tři noci - poté vás Owl zavolá a pošle vás vyřešit rozpory s barmanem. Od toho si vemte detektor Svarog a nechte ho být - můžete se sice spojit se Sultanem a vyrazit z něj dlužnou částku, ale kamarádit se s bandity je snad pod vaši úroveň, no ne?
Detektor Svarog je "must have" jednoduše proto, že na svém displeji zobrazuje nejen artefakty (zelené tečky), ale i anomálie (bílé tečky s kruhem, značícím účinný dosah anomálie). [Pokud vám to nějak ušlo, detektor se aktivuje klávesou "O"]. Teprve se Svarogem je tedy průchod přes anomálie i sbírání artefaktů naprosto pohodová záležitost, ve které stačí držet shift a vůbec okolo sebe nemusíte házet šrouby jako pomatený železář. Svarog je také jediný detektor, který má 100% aktuální mapu všech anomálií - předchozí detektory mají poněkud zastaralou databázi, takže se s trochou neopatrnosti o anomálii můžete dovědět až tehdy, když do ní spadnete.

V Janově je další technik; velmi pozitivní je na něm to, že vám nabídne znatelnou slevu, pokud mu donesete posbírané komponenty pro stavbu elektroniky. To je triviální, takže to přirozeně udělejte; sleva se velmi hodí, protože se zbraně opotřebovávají (zřejmě zejména pro to, že Stalkeři neumí provést rozborku a čištění, hehe) a potřebují periodické opravy.
I tento technik/puškař bude ke své práci potřebovat nástroje. Ty základní se nacházejí ve vagonu s anomálií - dojděte na most nad oním vagonem, seskočte na něj a dojděte k otvoru ve střeše vagonu. Tam počkejte, až pod vás přifrčí anomálie "kulový blesk" a jakmile zase odletí, skočte dolů a utíkejte za ní. Někde ve 2/3 vagonu jí uhněte vyskočením na sedačky (pozor na chemické anomálie, resp. žíravé rostlinky visící ze stropu), nechte ji proletět okolo a utíkejte dál ke konci vagonu. Tam seberte základní nářadí (basic tools) a urychleně vyskočte z vagónu před tím, než vás kulový blesk dožene (Obrázkový návod pro celou sekvenci).
Druhá sada nářadí je už poněkud těžší. Na jih od anomálie Bitumen se nachází budova, jejíž první patro je plné elektrických anomálií. Buď za použití šroubů, nebo za použití Svarogu mezi nimi pronavigujte až do skříně na opačném konci podlaží. V té seberte nástroje pro jemnou práci, otevřete si dveře na stěně, vystřílejte případné divočáky a po rozbitém žebříku seskočte dolů. Cestou ven se ještě stavte v kabině nákladního ZILu 130 - v té se nachází podvěsný granátomet pro kalašnikovy a další drobnosti, možná i celý AN-94 Abakan. Mimochodem, banditi na nedaleké lávce přes betonové koryto nejsou zrovna přátelští.

Když už mluvíme o banditech, zdaleka nejhorší chamraď žije ve skladišti kontejnerů na jihozápadě mapy. Ti jsou dokonce tak drzí, že unášejí stalkery, kteří jim neplatí výpalné! A když jen procházíte okolo nich, "vtipkují" stylem "chceš nám nechat všechen svůj majetek?"
Ukažte tedy drzé mafii, zač je toho olověný projektil a zajděte si na misi CSAR (Combat Search And Rescue). Můžete se buď domluvit s kamarády uneseného stalkera, Mitaje, kteří pak vypraví celý CSAR tým bývalých policistů s MP5, nebo to zmáknout sami. Já volím druhou alternativu, protože jinak pár lidí z CSAR týmu zemře, zatímco já sám zpravidla přežívám bez problémů.
Jak? Inu, to je nasnadě: banditi mají jen MP5 a Kalašnikovy, takže nic moc dostřel ani přesnost. Dragunovem z dálky několika set metrů tedy padne prvních pět, LR-300 s puškohledem SUSAT další a zbývá už jen šéf banditů, se kterým zažijete typickou "hostage scénu", kdy drží rukojmí pod krkem jako živý štít. Vy nicméně míříte lépe a rychleji a tak ho sejmete headshotem ještě předtím, než začne vyhrožovat. Za odměnu dostanete artefakt, pár skrýší se zbraněmi a dobrý pocit z naprostého a totálního rozprášení nejhorších banditů - ti jsou zcela zlikvidováni a už nikoho vydírat nebudou. Venku ze skladiště kontejnerů se můžete stavit v radioaktivním žigulíku, ve kterém najdete MP5 a Desert Eagle.

Až budete prolézat Jupiterem, stavte se ve druhém patře a kromě dokumentů můžete sebrat i revolverovou brokovnici "Eliminator". Připravte se ale, že jakmile seberete dokumenty, dostaví se partička ostřílených žoldáků (mimochodem těch samých, kteří před tím "chránili" bunkr vědců) a pokusí se vás nevybíravými prostředky přesvědčit, že vám do dokumentů o Pripjati vůbec, ale vůbec nic není. Bohužel jsou značně tvrdohlaví, takže jim musíte svoji oponenturu přednést za pomoci dobře mířených kousků olova - což je tím důležitější, že má několik z nich Exoskeleton. To jest, "bez puškohledu do Jupiteru nelez".
Pokud jste pak z nějakého důvodu nedokázali najít SVD Dragunova pod stromem u staré pily v Zatonu, na sever od Jupiteru je další. Jděte k vlakovým kolejím a kus od tunelu (ve kterém se nachází dva Bureři) se nachází motorová lokomotiva. Vyskákejte na její střechu (nejprve na spojovací ráhno, pak na ochoz, pak na zábradlí a z toho na bok střechy kabiny) - a viola, další Dragunov.
Vědcům v bunkru pak budete muset oznámit, že jejich "strážci" jaksi nebyli zainteresovaní na stejné věci, jako oni a že jste je museli zpacifikovat. Vědci se vás zeptají, zda byste pro ně nenašel ochranku náhradní a poněkud spolehlivější, což samozřejmě uděláte. Pro vědu! A pro peníze. Máte na výběr čtyři možnosti: Stalkery z Janova (v čele s tím, kterého zachráníte od banditů); žoldáky z dílen u Skadovsku (tj. ty, které jste nakrmili); Freedom z Janova a Duty z Janova. Ti, kterým dohodíte lukrativní a bezpečný kšeftík vám budou zavázáni, takže si promyslete, s kým chcete být kamarádi. Nijak zvlášť důležité to ale není a konkurence se nedozví, že jste někomu něco dohodili - takže se řiďte spíše srdcem.
Na jihozápad od stanoviště PVO S-75M se nachází skupinka dezertérů od Monolitu, kteří se dostali z dosahu vymývače mozků a tím pádem dostali rozum. Přirozeně by chtěli do Janova, ale ve svých monoliťanských uniformách by se dostali leda tak pod zem. Řešení je nasnadě - pokud jim chcete pomoci, musíte je naverbovat do některé z polovojenských organizací, tj. Duty či Freedom. Tak snadné to ale nebude, protože jejich vůdci vám rozhodně nedůvěřují natolik, aby k sobě přijali "magory z Monolitu". Proto zajděte s detektorem Svarog ke chladící věži, u které jste předtím pravděpodobně slyšeli záhadné nouzové volání rádiem. Na ochoze vytáhněte detektor a před očima se vám zjeví anomálie-koule, která se vzápětí rozpadne a vypadnou z ní mrtvoly lidí z Duty... Včetně jejího zakladatele a jeho PDA, vypovídajícího o jeho posledních momentech. Duty by přirozeně měla zájem toto PDA ztopit, aby zachránila reputaci; Freedom by pak s radostí vyslechnuté materiály naopak vyhlásila do světa, aby Duty zdiskreditovala. Každopádně ten z velitelů, kterému PDA předáte bude ochoten zrekrutovat bývalé Monoliťany.

Na sever od anomálie Ash Heap se nachází vrak bezpilotního prostředku Predator se zašifrovaným paměťovým modulem, který vám ovšem ochotně odblokuje kterýkoli z techniků za pár desítek minut práce a něco málo rublů (cestou k Predatoru se ještě můžete stavit u tunelu poblíž chladící věže - pod smrčkem napravo od kolejí se nachází fungl nová LR-300, Beretta 92FS a střelivo).

V modulu z Predatoru naleznete souřadnice tří skrýší jistého Streloka... A v jedné ze skrýší pak jeho unikátní SIG 551. Ten je unikátní proto, že se jednak jedná o nejpřesnější útočnou pušku ve hře a druhak proto, že na něj - narozdíl od běžnách SIGů - lze namontovat jak kolimátor, tak tlumič. Prostě "weapon of choice"; neprodávat, nebo se k tomu už nikdy nedostanete!
Pokud se vám SIG nelíbí, jděte po FN2000 - zbraň je to sice hnusná, za to umožňuje montáž buď puškohledu s variabilním zoomem, nebo automatického hledače cílů a'lá váš elektronický dalekohled. FN se dá sehnat u překupníka zbraní ve druhém patře Skadovsku - starého známého Nimble z epizody SoC.

Veledůležitá věc - dokumenty z továrny Jupiter, které potřebujete ke zorganizování výpravy do Pripjati můžete prodat (možná se jedná o bug v jedné z verzí hry). Pokud se vám to povede, už se do Pripjati nikdy nedostanete - tak pozor na to.
K dostání se do Pripjati pak potřebujete sebrat dvoje dokumenty z tovární haly v továrně Jupiter a ty přinést mechaniku na nádraží Janov - ten vám poradí, abyste si dali dohromady tým a pak už je to snadné.
K cestě musíte mít v inventáři oblek SEVA; nemusíte ho ale mít na sobě, pokud máte dostatek protichemických léků - já šel do Pripjati vždy v exoskeletonu.
V hlavní místnosti podzemního tunelu - tj. tam, kde si musíte aktivovat dveře a střetnete se s Monoliťany - se nicméně nachází další oblek SEVA, a to sice v tom samém objektu, kde dálkově otevíráte boční dveře. Prostě do něj vejděte bočními dveřmi (vylezte od otevření čudlíku a dejte se doprava směrem podél zdi; pozor na anomálie!) a najdete místnost, uvnitř které uvidíte bednu s oblekem (na odkazovaném obrázku je též vidět výseč z mapy; tou se řiďte).

Kalibrační nástroje najdete v Pripjati na dvou místech: jednak v podzemí bývalé samoobsluhy, které se jen hemží zmutovanými křečky a druhak ve starém středisku Jubilejny (nikoli v tom s výtahem do bunkru X8) - tam v prvním patře porazíte Burera a nástroje tam leží na poličce.
V podzemí bunkru X8 je jinak zajímavost - v zatopené laboratoři je model Brain Scorcheru z dílu "Shadow of Cernobyl".


Když už mluvíme o bunkru X8, ten je poněkud těžší na prolezení - hra vám totiž - poměrně realisticky - nenahlásí, zda už jste sebrali všechny dokumenty, nebo se tam ještě nějaké válí. Dokumenty jsou tam 4: jedny nalevo od vchodu (po schodech dolů z koupelen, pozor na kulový blesk) a další v bývalé jídelně chodbou a po schodech doprava od vchodu do bunkru (pozor na Burera předstírajícího dětský pláč a dva Snorky). Krom toho ale zbývají ještě dva dokumenty, schované šikovně v nedostupné místnosti. Nalevo od vchodu do bunkru jsou dva výtahy: jeden je spadlý až na zem a druhý se zasekl nahoře. Musíte dojít až do suterénu výtahové šachty a vlézt do toho dále od vchodu - jeho šachtou pak vylezete nahoru, seskočíte do něj a viola - jste v jinak nedostupné lokaci. Za rohem se nachází tři až čtyři Burers.. Zlikvidujte a seberte dokumenty ze stolu a z řídící místnosti nahoře.
První věc, kterou byste ale měli udělat po vstupu do bunkru, je likvidace poltergeista, který na vás jinak bude házet objekty. Shiftem si vynuťte plíživou chůzi a vydejte se po sestupném schodišti šikmo naproti vchodovým dveřím (nikoli po tom úplně vpravo). Sejdete do přízemí; v tom se vyhněte chemickým anomáliím a po druhých schodech vyražte nahoru. V potemnělé místnosti (už byste měli slyšet praskot poltergeista) odražte útok zmutovaných křečků a vylezte po žebříku nahoru; poltergeista zabijte a v rohu naleznete kulomet RPK. Poté již se můžete pohybovat plnou rychlostí.
Krom toho jsou přímo vpravo od vchodu do bunkru dveře do zbrojnice; abyste se do ní dostali, potřebujete magnetickou vstupní kartu. Tu má jeden z žoldáků, na které vás upozorní Garry; doporučuji tedy návštěvu X8 odložit až po jejich likvidaci.

Zmínil jsem kulomet RPK. Těmi se to v Pripjati vůbec jen hemží; další se nachází v pěkné skrýši v paneláku, ke kterému jezdí ona žlutá, chemicko-ohnivá anomálie. Však víte, ta co je nějakých 50m vysoko a jezdí po nějakých větvích. Po oněch větvích se totiž dá vyšplhat až na severnější z paneláků a vlézt tam do bytu, ve kterém se nachází pár lékárniček, RPK i se dvěma nábojovými schránkami a jako bonus okno s pěkným výhledem na základnu monoliťanů, kterou můžete naprosto bezpečně vybít za pomoci SVD. Bohužel, vybití základny Monolitu vám nepomůže vzhledem ke kampani - až budete evakuovat vojáky k přistanivším vrtulníkům, monolit se zjeví z čistého nebe v plné síle naprosto bez ohledu na to, co jste snad předtím udělali.
Mluvě o evakuaci - při té dostanete možnost buď odletět s vojáky (čímž hra končí), nebo zůstat. Nebojte se - i pokud zůstanete, můžete pořád ukončit hru prostě tím, že řeknete Pilotu nebo Garrymu "chci odejít" - o závěrečné video tedy nepřijdete.


Poznámka: defaultní textury zbraní jsou - eufemisticky řečeno - nepěkné a uniformní. Ano, černění se sice častým používáním může setřít až na kov, ale pouze tam, kde zbraň držíte - nikoli po celém povrchu včetně plastových či dřevěných rukovjětí. Doporučuji tedy zajít na FPSbanana a tam si stáhnout lepší a realističtější skiny. Příjemné na tom je, že skiny jsou kompatibilní se všemi hrami série STALKER - skiny z SoC bez problémů fungují i v CoP.
Analogický postup uplatněte i co se týče zvuků - defaultní nahrávky střelby a přebíjení zní jako ze špatného maďarského akčňáku a vysloveně kazí požitek ze hry. Po dotažení pořádného soundpacku se fun factor zvýší o několik řádů - hra je najednou o něčem úplně jiném.
(Má galerie s.t.a.l.k.e.r.u; berte v potaz, že se jedná o screeny dosti nepěkné, jelikož jedu na minimální detaily - Stalker je totiž výborně optimalizovaný, má dost nízké hardwarové nároky a tak ho pouštím na Thinkpadu s 2GB RAM a integrovanou GMA 4500MHD)
Bonus feature: jelikož má Stalker fotorealistický terén a mapy, existuje i obrázek mapující lokace Stalkeru na reálný svět)


Vzkaz autoru

Na článek můžete reagovat použitím následujícího formuláře.
Váš komentář:

Váš e-mail (očekáváte-li reakci z mé strany):

Níže prosím opište dvě zdeformovaná slova z obrázku do rámečku pod nimi.
Jedná se o ochranu proti zasílání spamu, protože počítačoví roboti ona slova nedokáží rozluštit. Pokud je nedokážete rozluštit ani vy, kliknutím na ikonku reproduktoru se vám přehrají.